Aktuelles

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Network meeting, 16.-17. September 2010

Vom 16.-17. September 2010 fand das zweite Network Meeting des EPOSTL2-Projekts im EFSZ statt. Teilgenommen haben die KoordinatorInnen - David Newby, Anne-Brit Fenner, Barry Jones und Sylvia Velikova – sowie neun ProjektteilnehmerInnen - Barbara Mehlmauer-Larcher, Françoise Wolf-Mandroux, Hafdis Ingsvarsdóttir, Evija Latkovska, Magdalena Urbaniak, Maria José Rodríguez-Maimón, Cecilia Nihlén, Natalia Orlova, and Kaarina Mäkinen. Die Hauptziele des Meetings waren: a) eine Bestandsaufnahme durchzuführen, wie EPOSA in den Mitgliedsstaaten verwendet wird, die damit verbundenen Herausforderungen zu diskutieren sowie Maßnahmen vorzuschlagen, die zur Optimierung der Verwendung des EPOSA getroffen werden könnten; b) die bevorstehende Publikation des Projekts zu planen. Darüber hinaus wurde der im Juni erschienene Information Pack präsentiert und diskutiert. Wir freuen uns auf eine Publikation, die für alle, die EPOSA schon verwenden, oder dies vorhaben, viele nützliche Einsichten liefern wird.

Bulgaria, 23rd April 2010

 

On 23rd April 2010, an ECML National Support Event entitled Teachers as Lifelong Learners. The European Portfolio for Student Teachers of Languages was held in Veliko Turnovo, Bulgaria. The event, co-organized by the Bulgarian English Teachers Association (BETA-IATEFL) and the University of Veliko Turnovo, aimed at disseminating the EPOSTL and exploring the various possible uses of the Portfolio in the Bulgarian educational context. The forum was attended by over 80 participants – foreign language teacher educators (representatives of all teacher education institutions in Bulgaria), FL experts, primary and secondary school teachers, head teachers, directors of studies and university lecturers. Following the welcome address by Dr. Bagrelia Borisova, Vice-rector for European Integration and Mobility at the University of Veliko Turnovo, David Newby (EPOSTL author and EPOSTL2 project co-ordinator) gave an opening plenary speech and presented the EPOSTL, its origins, principles, functions as well as the EPOSTL-related activities, currently taking place all over Europe and beyond. The plenary talk was followed by a practical session, in which Sylvia Velikova (University of Veliko Turnovo, Bulgaria) demonstrated an approach to integrating the EPOSTL in a teacher education programme through EPOSTL-oriented awareness-raising, meaning-making and focused reflection activities. Later on Evija Latkovska (University of Latvia, Latvia), presented her research into Latvian students’ perceptions of the EPOSTL and their attitudes to self-assessment. In a concluding workshop, Svetlana Dimitrova and Svetlana Tashevska (New Bulgarian University, Bulgaria) added a perspective, based on the New Bulgarian University “Pedagogical Portfolio” as a resource containing a variety of support materials, used both as a self-assessment tool and an evaluation instrument. The day ended with a roundtable, animated by David Newby, where the participants raised some practical questions of implementing the EPOSTL – to introduce the whole document to student teachers or to follow a “step-by-step” approach; purposes for using the EPOSTL (for developing reflection and self-assessment skills and/or for external assessment of teachers’ competences). The Event was accompanied by a mini-exhibition of ECML publications and promotional material, which gave the opportunity to the Bulgarian foreign language teaching professionals to familiarize themselves with past and ongoing ECML projects, activities and publications.

      Conference Programme

Network meeting, 4.-5. Februar 2010

 

  Netzwerktreffen Februar 2010
  Vom 4. bis 5. Februar 2010 fand ein Netzwerktreffen des Projekts EPOSTL2 am EFSZ statt. Die TeilnehmerInnen waren David Newby, Anne-Brit Fenner, Barry Jones, Sylvia Velikova, Cecilia Nihlén, Evija Latkovska , Natalia Orlova und Françoise Wolf-Mandroux. Das Hauptziel des Treffens war, ein Konzept für ein neues EPOSA-Informationspaket, das das EPOSA bekannter macht sowie seine Akzeptanz in der Lehrerbildung unterstützen soll. Das Infopaket wird gedruckte Materialien und eine CD enthalten. Alle Materialien werden auch online verfügbar sein. Die vorgesehenen Materialien sind: eine Broschüre über das EPOSA, zwei Infoblätter mit den Titeln „Warum soll man das EPOSTL verwenden?“ und „Strategien zur Implementierung des EPOSA“ für LehrerbildnerInnen und Stakeholder. Auf der CD werden zwei PowerPoint-Präsentationen verfügbar sein. Entwürfe für all Materialien wurden erstellt. Das InfoPaket wird in den kommenden Monaten in englischer, deutscher und französischer Sprache verfügbar sein.

At the end of the year...

As 2009 comes to a close, the coordinating team is in the process of taking stock of the sub-projects which were set up during the workshop and which are currently taking place across Europe. You will shortly be able to read about these projects under the 'National Projects' section of the EPOSTL2 website. We have also developed a series of resources which provide information about EPOSTL, which is available under the 'Resources' section. In the first few months of 2009 an 'Information Pack for Stakeholders' will be available in English, French and German, which will provide additional information, including a commented PowerPoint presentation.

At present EPOSTL has been published in four languages (English, French, German and Polish, all downloadable from the 'Resources' section). Italian and Romanian versions are in print, and translations into Albanian, Croatian, Dutch, Greek, Lithuanian and Spanish are underway.
Most important of all, EPOSTL is being used by student teachers in many member states of the ECML and those of us involved in teacher education are exploring on a daily basis how we feel EPOSTL can best be used in our own contexts. We look forward to sharing our experiences with you.

 

KoordinatorInnentreffen, 21.-23. Mai, Universität Bergen, Norwegen

 

Vom 21. bis 23 Mai 2009 fand an der Universität Bergen, Norwegen, ein KoordinatorInnentreffen des Projekts EPOSTL2 statt.  Die Hauptziele dieses Treffens waren: eine Bestandsaufnahme der vielen Aktivitäten zu machen, die im Rahmen des EPOSTL2-Projekts bereits stattgefunden haben und solcher, die gerade am Laufen sind; Maßnahmen zu setzen zur Unterstützung des Projekts und zur Verbesserung der Sichtbarkeit der Disseminationsaktivitäten und der nationalen Projekte, sowohl für ProjektteilnehmerInnen als auch für BesucherInnen der EPOSTL2-Homepage; weitere Phasen des Projekts bis zum Abschluss 2011 zu planen. Die Bestandsaufnahme der Projekte zeigt, dass in den 20 am Projekt beteiligten Mitgliedsstaaten eine große Anzahl an Aktivitäten fest zu stellen ist und die Projektmitglieder sehr aktiv bei Disseminationsmaßnahmen sind wie auch in der Implementierung des EPOSTL an Lehrerbildungsstätten.In nächster Zeit  sollen Maßnahmen gesetzt werden, um auf der EPOSTL-Homepage diese Aktivitäten sichtbar zu machen. 

The 9th international conference of R A T E (Romation of Teachers of English)nian Associa

 “MORE THAN TEACHING, TRAINING FOR THE REAL LIFE”

This conference took place from 31st October to 2nd November in Bucharest. It was particularly significant for the EPOSTL project since the event was used to mark the translation into Romanian of both the EPOSTL and the European Profile for Language Teacher Education by Prof. Anca -Mariana Pegulescu, of the Romanian Ministry of Education. It was thus an opportunity to strengthen links between these two publications. For Prof. Pegulescu the conference was of particular significance: not only was she able to present her two translations but on the second day of the conference she received the happy news that she had become a grandmother for the first time!

The photograph shows the co-author of the European Profile for Language Teacher Education, Mike Kelly, and of the EPOSTL, David Newby, with Anca-Mariana Pegulescu, the translator of both documents.

Geschichte, Sprachen, Medien und interkulturelle Herausforderungen
Tunis, 27. – 28. Oktober 2008

Das Hauptziel dieser Tagung galt dem Versuch, Kooperationen zwischen dem Europarat und ALECSO, der kulturellen und wissenschaftlichen Organisation der arabischen Liga in den drei Bereichen ‚Medien’, dem Geschichtsunterricht und dem Sprachenunterricht.

Ca. 30 TeilnehmerInnen besuchten den Workshop über Sprachenunterricht. Die VertreterInnen waren EntscheidungsträgerInnen aus verschiedenen Bereichen: Beamte von Bildungsministerien, InspektorInnen, CurriculumentwicklerInnen etc. und stammten aus diversen Ländern: Tunesien, Marokko, Mauretanien, Sudan, Palästina, Syrien, Libanon, Kuwait, Bahrain waren alle in diesem Workshop vertreten.

Dieser Workshop bestand aus drei Sitzungen, in der Präsentationen jeweils von einem/r Experten/in des Europarats und einem/r des ALECSO gehalten wurden. Die Themen die von Delegierten des Europarats behandelt wurden waren: der Europäische Referenzrahmen und das Europäische Sprachenportfolio (Daniel Coste), die Autobiographie der interkulturellen Begegnungen (Martyn Barrett), die Arbeit des EFSZ sowie das EPOSA-Projekt (David Newby). Zu den Präsentationen der ALESCO-VertreterInnen waren Themen wie „Präsentation der Erhebung des Fremdsprachenunterrichts in der arabischen Welt“ sowie „die ?? der arabischen Sprache.“

Von besonderen Interesse war die Präsentation der “Richtlinien für den Fremdsprachenunterricht in der arabischen Welt“, von den beiden Autorinnen der Richtlinien, Frau Jaouida Ben Afia und Frau Mounira Hammami, beide aus Tunesien, Autorinnen der englischen bzw. der französische Version. Da die Richtlinien und das EPOSA ähnliche Ziele verfolgen, ist zu hoffen, dass eine enge Kooperation zwischen den beiden Projekten möglich sein wird.

Vom 18. bis 19. Juni 2008 fand ein Workshop über das Das Europäische Portfolio für  Sprachenlehrende in Ausbildung an der Pädagogischen Hochschule, Vilnius statt, der von David Newby and  Nida Kozemiakaite geleitet wurde. Der Workshop wurde gemeinsam von Frau Vilma Bačkiūtė und Frau Irena Raudienė vom litauischen Unterrichtsministerium und vom EFSZ organisiert. Am Ende des Workshops wurde ein umfangreiche Disseminationsplan zur Anwendung von EPOSA an litauischen Lehrerbildungshochschulen erarbeitet. Anschließend fand eine internationale Tagung, die von Frau Egle Sleinotiene geleitet wurde, mit dem Titel „Language as a Pathway to a Multilingual Europe“ statt. Das Bild zeigt den litauischen Bildungsminister bei der Eröffnung der Tagung.

 

 

 

EPOSTL2, Central Workshop, ECML, 11 - 13 June 2008

From 11 - 13 June 2008 the central workshop of the project EPOSTL2 took place at the ECML. It was attended by 31 teacher educators from 28 countries. The first day was mainly concerned with getting to know the EPOSTL and its rationale and potential. On the second day, participants considered various ways of using the EPOSTL in their own educational contexts. Experiences already gained by the coordinators and three Austrian participants who had worked with EPOSTL provided suggestions for implementing the document.
Finally, participants considered how EPOSTL could best be disseminated at a national level and then outlined a variety of projects that they will carry out, either on an individual basis or in cooperation with participants from other countries, during the duration of the EPOSTL2 project. These 15 projects include both case studies, which will be compiled as examples of good practice for other users of EPOSTL, and specific research projects focusing on aspects such as the outcomes of using EPOSTL among student teachers, teacher educators and mentors.

1st Project planning meeting: 14-15 Feb. 2008

The first planning meeting of the EPOSTL2 project took place from 14 – 15 February at the ECML
Discussion centred on the three main strands of the project: disseminating the EPOSTL in member states; producing case studies showing how the EPOSTL can be implemented in initial teacher education; carrying out research into quantitative and qualitative aspects of the use of the EPOSTL. In addition, the coordinating team decided to produce an information pack for both stakeholders (Ministries of Education and other decision makers etc.) and EPOSTL users (teacher educators, student teachers, mentors etc.) This will consist of a flyer and PowerPoint presentations, with audio commentary, explaining the background and rationale of the EPOSTL. The information pack will be available from the project website by the end of May. Finally, a detailed programme was worked out for the central workshop, which will take place at the ECML from 11-13 June 2008.

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